Puji-Pujian

إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا، ومن سيئآت أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدي

Sunday, December 14, 2008

Sword of Deen [1]

Dahulu

Aku hanyalah logam mentah yang tak cantik dan tak menarik

Hidup terasing

Di bawah dunia yang gelap

Bersama bumi yang kaku dan kotor

Selalu aku bertanya pada diri

Sampai selamanyakah aku begini?


Takdir yang tersurat

Memisahkan aku dari kehidupan yang silam

Digali dan diasing dari kotoran-kotoran bumi

Dicuci dari karat-karat yang teroksida

Ditempa dengan api yang hangat dan kadang-kala terlalu hangat

Dan air yang sejuk dan kadang-kala terlalu sejuk


Berhari, berminggu, berbulan, bertahun

Ah.. aku tak mampu menghitung masa lagi

Aku akui aku sangat keras dan liat

Sangat sukar untuk dibentuk

Kadang-kala dapat dibentuk

Tapi sang angin cepat saja mencemarkan permukaan tubuhku

Terpaksa si penempa menghakis karat-karat itu

Dan terus menempa

Ding.. ding.. ding...


Aduhai…

Tersentuh sekali aku dengan sang penempa

Tak pernah sekali bersungut

Tetap tekun menempa

Saat berganti minit, minit berganti jam, jam berganti hari, hari berganti bulan, bulan berganti tahun

Akhirnya aku menjadi sebilah pedang...

No comments: