Puji-Pujian

إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا، ومن سيئآت أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدي

Sunday, December 14, 2008

Sword of Deen [2]

Aku sebilah pedang

Namun tak bertuan, tak bermusuh

Tak kira tak peduli

Meluka membiar sekehendakku


Aku mencari-cari

Siapakah sang pahlawan buat diriku

Di mana kan kutemui?


Aku pernah bersama dengan beberapa pahlawan pedang

Ada yang hanya menyimpan aku di dalam sarung

Lalu aku bertanya

Adakah aku sebilah pedang yang diguna untuk mencantas musuh?

Atau aku sebatang besi buruk yang disimpan untuk direcycle?


Ada pula sang pahlawan

Yang suka mempamerkan kecantikan aku pada mata umum

Lalu aku bertanya

Adakah aku sebilah pedang yang diguna untuk mencantas musuh?

Atau aku sekeping emas yang kau guna untuk berhias?


Marilah sang pahlawanku

Hunuslah aku

Cantas jiwa-jiwa yang degil

Tundukkan hati-hati yang lalai

Bersatu bersama sang pahlawan yang lain di medan juang


Wahai sang pahlawan

Simpanlah aku di waktu tenang

Tahanlah aku dari melukakan jiwa-jiwa yang bersih

Jaga aku supaya dapat terus terhunus

Sehingga matlamat agungmu tercapai


Kini

Aku berbangga dengan pahlawanku

Bermatlamat besar dan bercita-cita agung

Menghunus aku menghapuskan yang durjana

Menyimpan aku kerna bencikan permusuhan

2 comments:

Anonymous said...

salam..huish baguih ni....

boleh menang anugerah sastera ni...

hehe...ana nak copy utk bhn lss boleh?

teruskan ..moga pejuang tersebut juga mempunyai

pengasah pedangnya yg boleh diberi jolokan 'qiamullail'

Fias said...

salam.. haha.. ye la tu omar.. baik letak psl '1001 time saving tips'