Puji-Pujian

إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا، ومن سيئآت أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمداً عبده ورسوله، صلى الله عليه وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدي

Monday, December 29, 2008

Sword of Deen [3]

Aku sebilah pedang
Masih ingatkah padaku?
Aku yang dahulu hanya ada aku

Aku yang kini tak sama lagi
Aku bertuan
Aku bersarung
Terhunus pada sang keji
Tersarung pada yang suci

Hari-hari berlalu
Tanpa sedar
Jutaan batu dikembara
Ribuan kampong dijelajah
Ratusan jiwa dikorban

Semua itu hanya kerna matlamat yang satu
Matlamat yang kupandang agung buat diriku
Dan buat sekelian yang maujud di dunia

Apakan daya
Betapa hebat pun binaan diriku
Betapa gagah pun tuanku
Betapa gah pun matlamat dan cita-citaku
Aku tetap al-makhluk

Aduhai
Sudah sampaikah ketentuan masa ku?
Mata pedang yang ku bangga-bangga dahulu tidak lagi tajam
Belah tak potong
Tikam tak tujah

Ah
Dimanakah sang pengasah?
Buat menajam kembali
Moga dapat ku terus disisi pahlawan
Agar dapat ku sambung hari-hari perjuangan
Supaya dapat ku nyata apa yang dimimpi

Wahai tuan
Wahai Tuhan
Manakah sang pengasah buat diriku?
Bila kan kutemu?
Tahun hadapankah…?

Atau tiada?

No comments: